דף הבית תחומי פעילות פעילויות לתלמידים
 שלח ברכה לחבר
 ציר היסטורי
 קישורים לאתרים
 הסקר השבועי
פעילויות לתלמידים

פעילות עם תלמידים:

תוכנית שנת בר/בת מצווה

"מרגלית בבטן הדג וגם זו לטובה" - סיפורי חז"ל לילדים

"ואני תפילתי" - התפילה מהתנ"ך ועד לשירה העברית

טיול והמחזה - בעקבות סיפורי התנ"ך בעמק

 

 


 

 

1. תוכנית שנת בר/בת מצווה הורים וילדים

 

מטרות:

         א.         העמקת הקשר בין הורים לילדים.

          ב.         העמקת ההיכרות בין ילדים והורים בתוך קהילת בית הספר.

          ג.          למידה משותפת בנושא בר ובת מצווה במקורות ישראל.

          ד.         התנסות בקריאה ולימוד של טקסטים מגוונים מארון הספרים היהודי.

 

 

מפגש 1: זהות אישית

יצירת תעודת זהות אישית ולמידה של מדרשים בחברותות.

מפגש 2: בירור מושגים

בר מצווה ובת מצווה, בדגש על משמעות התפילין והטלית.

מפגש 3: לימוד פרשת השבוע האישית ויצירת דרשה

לוח השנה העברי, כיצד מחשבים את פרשת השבוע האישית, בניית דרשה אישית על ידי הורה וילד.

מפגש 4: יחסי הורים וילדים בגיל בר/בת מצווה

למידת מדרש בחברותות ויציאה ממנו לסימולציות ולהמחזת דילמות מיחסי הורים וילדים.

 

בחזרה לראש הדף

 


 

2. "מרגלית בבטן הדג וגם זו לטובה"

     סיפורי חז"ל לילדים

 

מטרות:

         א.         הפגשת הילדים עם התרבות והערכים היהודיים כפי שבאים לידי ביטוי בספרות חז"ל.

          ב.         שילוב של למידה אינטלקטואלית יחד עם חוויה יצירתית: כל מפגש מורכב מחלק ראשון של סיפור וחלק שני המעבד את הנושא בכלים של הבעה ויצירה (משך כל חלק 45 דקות).

 

מפגש 1: כיבוד הורים

סיפור: דמה בן נתינה.

חלק יצירתי: הצגת תיאורי מקרה מחיי הילדים בבית. הילדים מוזמנים להמחיז את תיאורי המקרה ולהתייחס: האם נתקלו במקרים דומים אצלם בבית? כיצד נפתרו הקונפליקטים?

מפגש 2: יחסים חברתיים

סיפור: ר' שמעון והאיש המכוער. עיסוק בהשפעתו של מראה חיצוני, יחס לחריג, התנשאות, עקשנות ונקמנות לעומת ותרנות ויכולת לסלוח.

חלק יצירתי: סימולציות מחיי הילדים.

מפגש 3:  "צער בעלי חיים" – היחס לעולם החי

סיפור: ר' יהודה הנשיא והעגל - "ורחמיו על כל מעשיו".

לאחר מכן "תערוכת חיות" – תערוכה מבובות של חיות, אשר כל אחת עונדת מצווה מהתורה הקשורה לצער בעלי חיים, למשל: "לא תחסום שור בדישו!" (דברים כה, ד), "ששת ימים תעשה מעשיך וביום השביעי תשבות, למען ינוח שורך וחמורך" (שמות כג, יב), "לא תחרוש בשור וחמור יחדיו" (דברים כב, י), וכו'. הילדים עוברים ב"תערוכה" ורושמים את ההסבר המשוער שלהם למצווה.

חלק יצירתי: "צער בעלי חיים בטבע" – בטבע קיים מנגנון מתוחכם של הסוואה המגן על בעלי החיים. הילדים יוצרים "חיה דמיונית" מציוד של תפו"א, אצטרובלים, עלים, ענפים, קלקר, בדים... כל קבוצה יוצרת חיה ומסבירה מהן תכונותיה ובמה היא משוכללת, מהו בית הגידול שלה וכיצד היא מתאימה לו.

מפגש 4: עולם הרגש

פתיחה: "איך אתה מרגיש עכשיו?" - כל ילד בוחר תמונה שמשקפת את מצב רוחו ומספר למה מרגיש כך. דיון: האם אנחנו יכולים לשלוט ברגשות? לשנות את הרגשותינו?

סיפור: נחום איש גם-זו והמלונאי.

חלק יצירתי: "תמונות ברגשות", פנטומימה: הילדים צריכים לנחש באיזה רגש מדובר, תמונות: כל זוג בוחר תמונה ומחבר סיפור, חידון רגשות בשתי קבוצות על פי א"ב. 

מפגש 5: "מי אוהב את השבת?"

סיפור: יוסף מוקיר שבת והמרגלית.

חלק יצירתי: הכנת יצירה מיוחדת לשבת או אפיית חלות.

6. "משיב הרוח ומוריד הגשם" – על בקשת גשמים

סיפור: חוני המעגל או נקדימון בן גוריון.

יצירה: הכנת מד גשם.

 

בחזרה לראש הדף

 


 

3. "ואני תפילתי" – התפילה מהתנ"ך עד לשירה העברית

 

 מטרות:

         א.         היכרות עם מושג התפילה וגלגוליו מימי התנ"ך ועד ימינו

          ב.         חיבור אישי למושג התפילה

 

*הערה: תוכנית זו יכולה לעבור התאמה עבור מבוגרים.

 

מפגש 1: התפילה בתנ"ך

בית הכנסת בימי המקדש, החורבן ומיסוד התפילה.

מפגש 2: הסידור

היכרות עם סידור התפילה ועם תפילות מיוחדות.

מפגש 3: מה הלאה?

רלוונטיות מושג התפילה לימינו, מהי תפילה עבורי, קריאה בשירי תפילה מהשירה העברית העכשווית, חיבור תפילה אישית. 

 

בחזרה לראש הדף

 


 

  

4. טיול והמחזה - בעקבות סיפורי התנ"ך בעמק

 

 

מטרות:

         א.         הכרת הסיפור התנ"כי באופן מעניין וחוויתי.

          ב.         חיזוק הקשר לארץ על נופיה אקלימה וסיפוריה ההיסטוריים, ולעמק יזרעאל בפרט.

          ג.          עידוד מחשבה ודיון בסוגיות ערכיות העולות מסיפורי התנ"ך

 

קהל יעד:

תלמידי ביה"ס היסודי כתות ד'-ו'
(התוכנית נוגעת בסיפורים מתוך תוכנית הלימודים של כתות אלה: כתה ד' ספר שופטים – סיפור גדעון, כתה ה' – ספר שמואל- שאול בגלבוע, כתה ו' ספר מלכים- כרם נבות)

 

הצעה לתוכנית:

סיור מלווה בהפעלות ובהמחזה. אורך הסיור יום  מלא 9:00 – 14:30 (ניתן גם לערוך סיור חלקי).

הסיור עובר בקבוצות 20-30 תלמידים בקבוצה, לכל קבוצה מדריך- שחקן המלווה אותה לאורך הפעילות.

 

הפעילות משלבת מספר אופני לימוד חוויתי:

ü      סיור במקומות בהם אירעו הסיפורים ההיסטוריים.

ü      המחזה של סיפורי התנ"ך ושיתוף הילדים בתוך ההצגה.

ü      משחקים קבוצתיים להמחשת תכנים לאורך המסלול.

ü      הדרכה הבנויה על דיון פעיל של התלמידים.

 

אתרי הסיור מומלצים*:

תל יזרעאל – תצפית, המחזת הסיפור על כרם נבות, הליכה לעין יזרעאל . (שעה וחצי).

עין יזרעאל – ארוחת בוקר, פעילות אתגרית, דיון בנושא אחריות ומנהיגות מתוך סיפור "גדעון והמלקקים" (שעתיים).

הר שאול – מסלול הליכה בהר שאול ותצפית, המחזה ודיון. (שעה)

 

* ניתן לבחור אתרים נוספים בעמק.

 

בחזרה לראש הדף

 

 


 

 

 

 

שיטים, מכון החגים - בית היוצר להתחדשות התרבות היהודית והחברה בישראל, קיבוץ בית השיטה, 10801, טלפון: 04-6536344, פקס: 04-6532683

מכון שיטים (ע"ר) מס' עמותה 58-0459212

chagim@bethashita.org.il

המכון נתמך ע"י הגופים הבאים: מן היסוד, קרן מוזס וולפוביץ והתנועה הקיבוצית.

היצירות המוצגות באתר הן ברישיון | האתר נבנה ע"י   

כרגע באתר 918 גולשים