דף הבית חגים ומועדים במעגל השנה חנוכה פעילויות לתלמידים פעילויות לכיתות ה'-ו'
 שלח ברכה לחבר
 ציר היסטורי
 קישורים לאתרים
 הסקר השבועי
פעילויות לכיתות ה'-ו'

גבורה וגיבורים

מכבים ומתיוונים

התיוונות

האם תצטרף למרד

איזהו גיבור

יצירה לחג

יצירה לחנוכה 

סלטרון

חידון

חידות הוא והיא לחנוכה

מילים מבולבלות לחנוכה

מילים בשירים

 

יצירה לחג החנוכה

נושא הפעולה:הכנת יצירות שונות הקשורות לחנוכה

 

הערות מיוחדות לפעולה: יש לארגן פעילות זאת מראש, לדאוג שיש מספיק חומרי יצירה לכולם, הכנה מראש של התחנות, להתכונן מראש ע"י איסוף עם החניכים חומרי מיחזור מהבתים.

כדאי לפזר את תחנות היצירה ברחבי המקום ושהחניכים יוכלו להסתובב חופשי בין התחנות ולבחור איזו יצירה הם רוצים לעשות, יש לשים מדריך בכל תחנת יצירה ולא להשאיר תחנה ללא השגחה. כמובן שאם יש רעיונות נוספים, ניתן ואף רצוי להוסיף. בתחנות בהן משתמשים בנרות דולקים חייב להיות מדריך ויש לשים לב שהילדים לא משחקים באש ושומרים על כל כללי הבטיחות.

 

מטרות הפעולה:

מטרה תוכנית/רעיונית: פעילות חנוכה חוויתית

מטרה חברתית: מפגש של החניכים גם דרך יצירה קבוצתית משותפת

 

שלבים בפעולה:

מתודה ראשונה:

פעילות יצירה לכבוד חנוכה- הפעילות מתקיימת ברובה בתחנות, בכל תחנה פעילות יצירה שונה ומגוונת. לפניכם הצעות למספר תחנות.

עדיף לתת לכל חניך וחניכה להסתובבות באופן חופשי בין התחנות השונות.

רצוי להכין מראש דוגמא לתוצר הסופי שמתקבל בכל תחנה, זה ייתן לחניכים השראה וגם יעזור להסביר את הפעילות.

תחנות היצירה:

1.      ויטראז'ים לחלונות משקפים- מצלמים (מראש) ציורים הקשורים לחנוכה (נרות, סביבונים וכו') על נייר שקף, החניכים  צובעים בלורדים את הציורים אפשר גם להביא שקפים ריקים ולתת לחניכים ליצור ע"פ רצונם החופשי.. (ציוד דרוש: שקפים ועליהם ציורים, לורדים מתאימים לצביעה על שקף)

2.      קישוט לחלונות מבריסטול שחור וצלופן- לצורך כך יש לגזור נייר בריסטול שחור בצורה שנבחרה מראש, בשטח שנגזר מדביקים נייר צלופן צבעוני. (ציוד נדרש: בריסטול שחור- עדיף A4, נייר צלופן צבעוני, דוגמאות לגזירה, מספרים, דבק לבן או סלוטייפ)

3.       הכנת נרות שמן מחימר- פעילות זו דורשת הרבה סבלנות וגם מדריך שמכיר את אופן העבודה עם חימר. הרעיון הוא ליצור קערות קטנות המתאימות לשמן + פתיל כפי שנראו נרות בעבר. בשלב ראשון יש ליצור את הכלי מהחימר, אחר כך יש לחקות ליבוש או לשרוף את הכלי ובסוף להכניס שמן ופתיל מתאים. (ציוד דרוש- חימר, פתילים לנרות, שמן).

4.       הכנת סביבונים- בנספחים לפעולה יש דוגמא לסביבון, את הדוגמא יש לצלם מראש על נייר בריסטול צבעוני, החניכים ידביקו את הסביבון בהתאם להוראות.  (ציוד: דבק לבן או סטיק, צילומים של הסביבונים)

5.       הכנת חנוכיות מחומרי מיחזור שונים.

6.       הכנת נרות- לצורך פעילות זו יש להשתמש בגזיה, בתוך סיר קטן יחסית יש לחממם שעווה לנרות או להמיס נרות שבת לבנים. לסיר יש להוסיף גירי פנדה בשביל הצבע. את השעווה שופכים לכלי פלסטיק קטנים (גביעים וקופסאות שחניכים מביאים מהבית) ושמים פתיל. (ציוד דרוש: כלי פלסטיק ממוחזרים של גבינה, יוגורט וכו', פתיל, שעווה בכדורים או נרות שבת לבנים, גירי פנדה- עדיף כאלה לא כ"כ שימושיים, גזיה וסיר)

7.      טיפטופי נרות- ממלאים כלים ממוחזרים במים, החניכים מטפטפים שעוות נרות על המים עד שנוצרת שכבה יפה וצבעונית. אפשר גם לכסות בטיפטופים משטח או כלי וכך לקשטו. (נרות חנוכה צבעוניים, כלי ממוחזרים)

8.      הכנת למפיונים (פנסים מקושטים) מבקבוקי ליטר וחצי- חותכים (עדיף להכין מראש) בקבוקי שתיה לחצי, את הבקבוקים מקשטים ע"י טיפטופי נרות או בעזרת צבעים וטושים. בסיום ניתן למלא בחול ולהכניס נר לקבלת לפיד. (בקבוקי שתייה ריקים וחצויים, טושים, צבעים ונרות חנוכה צבעוניים)

 

מתודה שניה:

טקס הדלקת נרות חנוכה חגיגי וחלוקת סופגניות. כדאי שבזמן היצירה אז את החנוכיות, שיבנו כחוג ובטקס כל קבוצה תדליק נרות בחנוכייה שהכינה. אפשר גם בזמן היצירה לבקש מילד או שניים שיכין ברכה לכבוד חנוכה/חג האור שיקריא בטקס, או מה זה חנוכה בשבילו.

 

נספח לפעולה

רשימת ציוד וצרכים:

 



נרות חנוכה צבעוניים

 גפרורים

 שקפים ושקפים עליהם מצולמים ציורים המתאימים לחג (ראה נספחים)

 לורדים בלתי מחיקים

 בריסטולים שחורים עדיף A4

מספרים בכמות מספיקה

דבק לבן

נייר דבק

 צלופנים בצבעים שונים

 שבלונות עם ציורים הקשורים לחנוכה

צילום צבעוני של הסביבון

חימר

פתילים

שמן

 חומרי מיחזור (בעיקר בקבוקי שתייה וקופסאות של יוגורט וגבינה)

צבעי שמן ופנדה

צבעי פנדה משומשים

ניירות שבת או שעווה לנרות (מגיע בכדורים קטנים ולבנים)

גזיה וסיר

שירון לחג- מצולם לחניכים

 

סלטרון חנוכה

נושא הפעולה: מנהגי חנוכה

 

הערות מיוחדות לפעולה: הפעולה הינה פעולת סלטרון אנרגטית וקצת תחרותי. זהו יום שכדאי להזמין אליו את כל הקבוצות הצעירות ביחד ולערוך תחרות בין הקבוצות במספר תחנות ולאחר מכן תחרות של  נציגים מכל קבוצה.

במהלך הפעילות שלפניכם יש הצעה לשש תחנות ( אם תרצו תוכלו כמובן להוסיף עוד רעיונות משלכם).

במהלך הפעילות כל הקבוצות עוברות בכל התחנות- לפי הסדר שקבעתם מראש. לכל תחנה יש זמן מוגדר ואסור לחניכים להמשיך את התחנה אחריו. כמובן שהם גם מקבלים עידוד על מורל גבוה ועידוד שלהם ושל החברים שלהם לקבוצה, שיתוף פעולה ומקוריות.

 

מטרות הפעולה:

מטרה תוכנית/רעיונית:  הכרת מנהגי חנוכה

מטרה חברתית: גיבוש הקבוצה, תחרות בין הקבוצות במחנה

 

שלבים בפעולה:

שלב א'- כל קבוצה יחד עם המדריכים עוברים יחד בתחנות היתוליות ומהנות. לכל תחנה מוקצבות  כ-7 דקות ועוד שלוש דק' מעבר.

התחנות:

1.      תפזורת חנוכה שצריך לפתור ולהכין לקבוצה הבאה (יש להכין שבלונה ריקה של תפזורת ולהכין את התפזורת הראשונה לחוג הראשון שיגיע לתחנה

2.       לחבר את חתיכות כד השמן שנשבר: הכד יכול להיות כלי חימר או חרס שבור או פשוט ציור של כד חתוך לחתיכות כמו פאזל, ניתן להחביא חלק מהחתיכות.

3.       לכתוב בענק על בריסטול את שם הקבוצה מטפטופי נרות

4.       השלמת מילים משירי חנוכה

5.       מילים מבולבלות- הקשורות לחג.

6.       חידון לחג החנוכה

שלב ב'-  תחרויות נציגים בין החוגים, בכל פעם ישלח החוג נציג או מספר נציגים לתחרות כללית. 30 דק' של תחרויות בין הקבוצות.

 

התחרויות הכלליות:

1.      יצירת חנוכיה אנושית קבוצתית (כל הקבוצה ללא נציגים)

2.      כיבוי של נר דולק עם רובה מים (נציג או שניים מקבוצה)

3.       השחלה של נר לתוך בקבוק (נציג או שניים מקבוצה)

תחרות אכילת סופגניה בעיניים עצומות/בלי ידיים/הכי הרבה סופגניות...,

 

 רשימת ציוד:

¨     בריסטולים

¨     תפזורת חנוכה 1 מוכנה ועוד מספר תפזורות ריקות

¨     דף שירי חנוכה עם מילים חסרות

¨     דף מילים מבולבלות

¨      טושים

¨      נרות

¨      סופגניות

¨      כד שמן שבור- או פאזל של כד

¨     חידון לחנוכה

¨     מילים מבולבלות,

¨     בקבוקים

¨      חוטים

¨      רובי מים.

 

נספחים:

חידון לחנוכה

1. כמה זמן נמשכה מלכות ישראל מהשחרור מהיוונים עד החורבן?

א. המלכות לא התקיימה כלל.                       ב. כחמישים שנה.

ג. נמשכה יותר ממאתים שנה.                       ד. כחמישה מלכים.       

2. מה אסור לעשות לפני שהדלקנו נרות?

א. אסור לאכול וללמוד                                 ב. אסור ללמוד, אך לאכול מותר

ג. כל פעולה מותרת.                         ד. כל התשובות נכונות.

3. מה אסור לעשות לאור נרות חנוכה?

א. אסור כל פעולה אפילו ללמוד                    ב .לאכול אסור, ללמוד מותר

ג. כל פעולה מותרת                         ד. כאשר שנים קוראים יחד מותר ללמוד.

4. מהו זמן הדלקת נר חנכה?

א. בשעת הדחק אפשר להקדים מפלג המנחה

ב. יש נוהגים בשקיעה ויש נוהגים בצאת הכוכבים

ג. מחצות היום                                                         ד. תשובות א, ב, נכונות

5. מה הן הברכות שמברכים ביום הראשון ומה סדר הברכות?

א. להדליק נר חנוכה, שהחיינו, הנרות הללו.  ב. להדליק נר חנוכה, שעשה נסים

ג. להדליק נר חנוכה,  שהחיינו                      ד. להדליק נר חנוכה, שעשה נסים , שהחיינו.

6. היכן מניחים את החנוכיה?

א. בצד ימין של הפתח מתחת למזוזה.            ב. בצד שמאל של הפתח גם אם אין מזוזה.

ג. רק בחוץ לארץ שמים  בפתח.         ד. בצד ימין כשאין מזוזה, וכשיש מזוזה בצד שמאל


 

 

חידון חנוכה נוסף:

 

1.      מה הדבר הראשון שעשו היוונים כשהתחילו את הגזירות על היהודים? (סגרו בתי כנסיות ושרפו ספרי תורה)

2.      אלו גזירות גזרו על היהודים? (ברית מילה, שבת קידוש החדש.)

3.      מה עשו יהודה המכבי והזקנים לפני צאתם למלחמה על היונים? (תפילה, זעקה, צום ותשובה).

4.      מדוע נקרא החג בשם זה?(חנו בכ"ה, חנוכת המזבח).

5.      איזה נס מיוחד היה בבית המקדש כשנכנסו החשמונאים לשם? (נס פך השמן.)

 

 

חידות  'הוא והיא' לחנוכה

 

1.     הוא :איבר חשוב בגוף _ _ (לב)

היא: מאכל לחנוכה _ _ _ (לביבה)

2.      הוא : נוזל המשמש לטיגון _ _ _ (שמן)

היא : ההפך מרזה _ _ _ _(שמנה)

1.      הוא : מילה נרדפת למילה מועד : _ _ (חג)

היא : מילה נרדפת למסתובבת   _ _ _ (חגה)

2.      הוא : חומר גמיש מלא נקבים (חורים) הסופג נוזלים _ _ _ _(ספוג)

היא : מאכל מתוק לחנוכה : _ _ _ _ (סופגניה)

3.      הוא : מילה נרדפת ליופי : _ _ (חן)

היא : שבעת בניה מתו על קידוש השם . _ _ _(חנה)

4.      הוא : בעזרתו מדליקים את נרות חנוכה _ _ _ (שמש)

היא : דרכה חודר האור לחדר : _ _ _ _(שמשה)

5.      הוא : ירק גינה כתום _ _ _(גזר)

   היא : מילה נרדפת לאיסור או הגבלה _ _ _ _ (גזרה)

רמז :אותה הטיל  אנטיוכוס על העם היהודי

 

 

מילים מבולבלות לחג החנוכה:

1.      נס- בוב:  סבבון

2.      יכן ויחה:  חנוכייה

3.      הכן חו:   חנוכה

4.      רונת:  נרות

5.      פנס כן השם:  נס פך השמן

6.      גן יפה סוי:  סופגנייה

7.      ביב לה:  לביבה

 

מהן המילים החסרות בשירים?

 

אנו נושאים ________

בלילות אפלים.

זורחים השבילים מתחת רגלינו

ומי אשר לב לו

הצמא ל________-

ישא את עיניו ו_______ אלינו

לאור ויבוא!

 

________ לא קרה לנו -

__________ לא מצאנו.

לעמק הלכנו

ההרה עלינו

מעיינות האורות

הגנוזים גילינו.

 

נס לא קרה לנו

פך שמן _____ מצאנו

בסלע חצבנו עד דם -

ויהי ______!

 

 

סביבון סוב סוב

סביבון - סוב סוב סוב,

חנוכה הוא חג ________.

___________ הוא חג טוב,

סביבון - סוב סוב סוב.

 

סוב נא _____ כה וכה,

_____גדול היה פה.

נס גדול היה ________,

סוב נא סוב כה וכה

נס _______ גדול היה פה.

 

 

 

באנו חושך לגרש

באנו _________ לגרש,

בידינו אור ו_______.

כל אחד הוא אור קטן,

וכולנו אור __________.

 

סורה חושך, הלאה _________!

סורה מפני האור!

 

 



 


 


שיטים, מכון החגים - בית היוצר להתחדשות התרבות היהודית והחברה בישראל, קיבוץ בית השיטה, 10801, טלפון: 04-6536344, פקס: 04-6532683

מכון שיטים (ע"ר) מס' עמותה 58-0459212

chagim@bethashita.org.il

המכון נתמך ע"י הגופים הבאים: מן היסוד, קרן מוזס וולפוביץ והתנועה הקיבוצית.

היצירות המוצגות באתר הן ברישיון | האתר נבנה ע"י   

כרגע באתר 170 גולשים