אם תרצו אין זו אגדה רבנית, אלא מיתולוגיה ריבונית

בראשית

בסופו של דבר נגיע לבראשית ונטעם מעץ הדעת של עורכת ספר בראשית שעיצבה משני ספורי הבריאה סימפוניה דרמטית בת שלושה חלקים המתפרשת על פני 

בראשית ברא אדם את אלהים שברא את השמים ואת הארץ

בראשית

אדם ריבוני הוא ריבונו של עצמו. אין לו ריבון בעולמו, ואין הוא ריבון בעולמם של אחרים. אדם רבני עושה לו רב. הרב עושה לו אלוהים. נקודת המוצא 

בראשית ברא אלהים באופוריה מוחלטת, בסוף טבע יהוה במבול של דכאון

בראשית

בראשית היה אלהים באופוריה מוחלטת - "וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה וְהִנֵּה טוֹב מְאֹד"[1]. בסוף שקע יהוה בדכאון עמוק – "וַיִּנָּחֶם יהוה כִּי עָשָׂה אֶת הָאָדָם בָּאָרֶץ וַיִּתְעַצֵּב אֶל לִבּוֹ"[2].

נח הנחנח

נח

"וְנֹחַ מָצָא חֵן בְּעֵינֵי יהוה"[7] - איזה פסוק מעצבן... – את כל היקום מחליט האל הקפריזי והמדוכא למחות מעל פני האדמה – נשים, גברים, זקנים, ילדים, ילדות, כלבים, צפורים, 

אברהם מנתץ אלילים בגן ילדים

לך לך

עוד לפני שהתחלתי לקרוא כבר ידעתי לדקלם את האגדה על אברהם מנתץ האלילים, [1] שהייתה ההצגה הטובה ביותר בגן שלי. פעמים רבות הצגנו את הלהיט על בוטיק האלילים 

רווחיו המפוקפקים של הטייקון העברי הראשון

לך לך

הדבר המשמעותי הראשון שעשה אבינו אברהם לאחר עלייתו לארץ ישראל היה לרדת ממנה

הצחוק הנורא של פרשת וירא

וירא

התנ"ך לא מצחיק. רק שתי דמויות צוחקות בו. הצוחק הראשון הוא אברהם והצוחקת האחרונה היא שרה

ישמע אל

וירא

הגר הייתה שפחתה של שרה, והייתה חלק מן הרכוש שעשה אברהם במצרים. כשפחת שרה היא ניתנה לאברהם והרתה לו

עד עצם היום הזה מתגלגלת צעקת שרה בחלל הר הבית

חיי שרה

ברגע שראתה את יצחק ידעה שרה שאברהם ביצע בו פשע איום ונורא

בני, מה עשה לך אביך?

חיי שרה

ברגע שהופיע יצחק לפני שרה, היה לה ברור, שאברהם עשה בו מעשה איום ונורא

​אקרא לסערה ואשאל את פיה - היכן נעורי? (הרהורים על יצר הארוס הטוב)

חיי שרה

בפרשה הקודמת ("וירא") דוכאו נעוריהם של הנער ישמעאל ושל הנער יצחק

רבקה הדרשנית דורשת מיהוה את המדרש האנושי הראשון

תולדות

חוה היא האדם הראשון שקרא בשם יהוה

​ויאהבה (יצחק מצחק את רבקה אשתו)

תולדות

יצחק הוא הגבר היחידי בכל התנ"ך שמתואר גם כאיש אוהב

האדמו"ר הכופר

ויצא

רבי יעקב הכופר הוא האדמו"ר של קהילת ההומלסים "שער השמים"

​חלום הסולם הציוני שהפך לסיוט רבני

ויצא

עד המהפכה הציונית נאלצו היהודים לרחף בשמים כמו בציורים של שאגאל

אשליית המזרח התיכון החדש (מבוא לפרשת הטבח בשכם)

וישלח

פרשת "וישלח" היא הפרשה השלישית בטרילוגיה על יעקב ועשיו

דינה בת לאה – זונה בת זונה

וישלח

על שם יציאתה נקראת דינה בת לאה

​תמר אשת אש

וישב

החל מכניסתה של תמר לחייו של יהודה נוצר ביניהם מתח ארוטי

​פה נקברה דינה בת ה-17 שחוסלה על ידי עשרת אחיה ב"מבצע במרמה ג"

וישב

זמן קצר לאחר הטבח והביזה בשכם חזרו בני יעקב אל זירת הפשע

​כנים אנחנו

מקץ

המלה "כנים" מופיעה חמש פעמים בפרק היומי שלנו

ויגש אליו יהודה הרמאי

ויגש

עיון בפוסטים רבים שהועלו היום ב929 ובתתקכט ממחיש

​"יֹוסף יהוה עליכם" – תמצית הקפיטליזם החזירי המתנוסס על דגל כתונת הפסים והכוכבים

ויגש

החינוך הדתי/ציוני/סוציאליסטי (מחקו את המיותר) שקיבלנו

החנוט היפה ביותר בכל הזמנים

ויחי

כשמת ישראל ציוה יוסף את הרופאים לחנוט אותו

הדם של יהוה, הצור של צפורה, והמטה הכללי

שמות

הדם הוא הנפש האלוהית, וכל טיפת דם אנושית וחייתית אינה אלא הפקדה אלוהית זמנית בבנק הדם של יהוה. למה מפקיד אותנו יהוה בבנק הדם שלו?

אסורה נא ואראה את האסור הזה

שמות

עקיבא היה רועה את צאן כלבא שבוע, וינהג את הצאן אחר המדבר ויבוא אל הר האסור. ותרא בת כלבא שבוע שהוא צנוע ומעולה, וַתֵּרָאֶה אליו מתוך הענן.

למה אין אנו שוחטים את חד גדיא ומורחים את דמו על מזוזות ביתנו?

בא

פולחן זבח פסח הוא פולחן עתיק שקדם שנים רבות לספור המומצא על יציאת מצרים ומכת בכורות. ביסודו היה זבח פסח ריטואל הגנה קדום של רועי צאן. במהלך ריטואל זה 

למה הרג יהוה את אהובת יחזקאל בלילה הזה הלילה הזה הלילה הזה?

בא

פעם בשנה, בשחר, אור לארבעה עשר בניסן, מתייצב יחזקאל בשדה התעופה הסמוך לתל אביב

למה חובשי הכיפות הסרוגות הם עמלק? (שמות יז)

בשלח

לפני כשנה וחצי הגדיר מרן שלום כהן כעמלק את צבור חובשי הכיפות הסרוגות על כל רבניהם. היה זה בעיצומה של מערכת הבחירות לרבנות הראשית, כשגבר החשש שמא ייבחר

עורי עורי, צפורה נחמדת, עורי עורי דברי שיר

יתרו

צפורה היא "אשתו המוסתרת ביותר של המנהיג הגדול ביותר".

יהוה יוצאת מהארון

יתרו

בפרק יט יוצאים מהארון שני זוגות חבויים

סבא דמשפטים והעלמה הנסתרת

משפטים

אבא יקר, לפני שאתחיל להסתבך בתיאור מערכת היחסים המרתקת בין סבא דמשפטים והעלמה הנסתרת

נר המתמיד

תרומה

איך זה שכבר כמה ימים אנחנו מדברים על מקדש ועל משכן ועל ארון

​ונשמע קול אלישבע בבאה אל הקדש

תצוה

התשמע קולי נדב שלי? התשמע קולי אהרן שלי?

​כולנו חילונים כי כולנו זרים

תצוה

בשני הפרקים של היומיים האחרונים (שמות כט – ל) מופיעים לראשונה, אם כי לא בפירוש

סם תורה וקשר תפילין

כי תשא

כשהייתי בן חמש חזיתי בירידתו של משה מהר סיני היישר אל תוך מעשה העגל שהתחולל בבית הכנסת הגדול בירושלים

האסטרונאוט האסור לענן משכן משה

פקודי

משה נולד כאדם ומת כאדם, וכמעט כל חייו היה מקורקע ונטול כנפיים כאחד האדם

ותקרא אלי7

ויקרא

וַתִּקְרָא אֶלִי7 אֶל מֹשֶׁה וַתְדַבֵּר אֵלָיו מֵאֹהֶל מוֹעֵד לֵאמֹר: היום יום שמיני הארור, משה, שבו כלית את מלאכת הקמת המשכן, ובו ירד ענן יהוה לשכון 

קרבן הנדבה של אלישבע

ויקרא

שלשום למדנו את הפרק הראשון מתוך ספר "וַתִּקְרָא" – ספר הקורבנות של אלישבע

אלי 7 צו 8

צו

החלטתי לשלוח לכם צו 8 כי בדיוק היום בעוד שבוע - בעיצומו של היום השמיני – עלולים בנינו ובנותינו להיות מוקרבים כעוֹלות על מזבח העַוְלות של יהוה אללה וגוד

נדב ואביהוא עפים על עצמם

שמיני

יהוה יושב שבעה על עצמו

נפשי נשרפה באש כוחותינו

שמיני

 היום יום השבעה הששי שאני יושבת לבדי על נדב ואביהוא, וכבר ששה ימים שאני קוראת אליך מאהל האבלות שלי, ועדיין אינך עונה

​נדה כנגד נדה

תזריע

האשה שפכה את דמו של אדם הראשון ולכן היא טמאה בדם הנִדָּה

​אשה כי תזריע את עצמה

תזריע

הצירוף "אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ" מתאר את המהפכה הגדולה של העתיד המתהווה לנגד עינינו

אחרי מות אלוקים

אחרי מות

פרשת "אחרי מות קדושים" היא פרשת הפוסט בר מצווה של אמונת חיי הסיזיפית

​אחרי מות שני בני אלישבע יהוה זקוק ליום כפור

אחרי מות

מיד לאחר שהקריב את נדב ואביהוא שני בני אלישבע הבהיר יהוה למשה בארבע מילים מה בדיוק קרה לפני ולפנים

פרשת הבר מצוה הקטלנית שלי

קדושים

פרשת הבר מצווה היפה והאכזרית שלי היא פרשת "אחרי מות קדושים"

כור יהוה - הכור העשיר והמסוכן ביותר בעולם

במדבר

בפרקים הראשונים של "במדבר" נרשם רישום מסווג ביותר של מחנה בני ישראל – המחנה השמור ביותר בעולם. במרכז המחנה ממוקם הכור בעל הקרינה 

Shoot Har Habayit

במדבר

מדי לילה אני מפטרל עם קומץ סיירים חילוניים מזדקנים לאורך גדרות הביטחון האלקטרוניות

לא שובר שתיקה ולא מוציא דיבת הארץ רעה

שלח

מחכה למרגלים בעמדת תצפית -

בין הקו הירוק והקו הסגול –

​אם ירצה ה' נתפגר במדבר ואם תרצו - "הננו ועלינו!"

שלח

בשולי סיפור המרגלים הידוע מופיע סיפורם המודחק של המעפילים. מיד לאחר שהתבשרו בני דור המדבר כי לא יזכו להגיע לארץ ישראל, הם הודו בחטאם והביעו חרטה מלאה. למחרת עלו 

כשהקצף עולה לו לראש מחסל יהוה את עמו הנבחר

קרח

אתמול, כשעלה לו הקצף לראש, החליט יהוה לחסל את עמו הנבחר

כיפות סלע סרוגות

חקת

המורֶה סלע קיומנו (שם בדוי), המחנך שלי מכתה ב1, היה הראשון שגרם לי להיות מורֶה. כשהייתי ממרה את פיו הוא היה מורֶה לי להושיט קדימה את יד ימין, והיה מכה בסרגלו על אצבעותיי הקטנות ולוחש "אֵלון מַמְרֵה

אלהים הוא רוח תזזית המתזזת באחוזי רוח תזזית

חקת

מעשה בהומאניסט אחד שבא אל פרופסור ליבוביץ ואמר לו

רגע 1 (RAGE 1)

בלק

מחרתיים, כפי הנראה, יתחולל כאן צונאמי של זעם אלוהי

האם הרבנים הקדושים הם בעלי שיטה או בעלי קֶרִי?

בלק

בפוסט "פורנוגרפיה תלמודית או רומנטיקה נוסח יוספוס" שהעליתי כאן היום

​לך תמות, משה, עלה אל הר העברה הזה ולך תמות

פנחס

וַיֹּאמֶר יְהֹוָה אֶל מֹשֶׁה: "לך תמות, משה, עלה אל הר העברה והזעם שלי, ולך תמות!

אני הולך למות, יהוה, ואתה הולך לכל הרוחות

פנחס

וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה אֶל יְהֹוָה לֵאמֹר: אני הולך למות, יהוה, ואתה הולך לכל הרוחות והשדים

השמדת המינדיאנים בארצות "הברית הישנה"

מטות

פרק לא בספר במדבר הוא הפרק האכזרי והמצמרר ביותר מכל 929 פרקי התנ"ך

​ויסעו מקברת התאוה ויחנו במדבר סין. בחמסין

מסעי

בדיוק היום לפני 47 שנים, בכ"ח בתמוז תשכ"ח (24.07.1968), בשבוע של פרשת אֵלֶּה מַסְעֵי בְנֵי יִשְׂרָאֵל

קיצור תולדות אלוהים

דברים

על שלושה דברים העולם האלוהי עומד - על "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים", על "אָנֹכִי יְהׂוָה אֱלֹהֶיךָ" ועל "וַיֹּאמֶר יְהׂוָה אֵלַי".[1]כל דִּבֵּר משלושת הדברים המכוננים הללו הוא בן שלוש מלים. 

קיצור תולדות אלוהים

דברים

על שלושה דברים העולם האלוהי עומד - על "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים", על "אָנֹכִי יְהׂוָה אֱלֹהֶיךָ" ועל "וַיֹּאמֶר יְהׂוָה אֵלַי".[1]כל דִּבֵּר משלושת הדברים המכוננים הללו הוא בן שלוש מלים. 

בכל איש יש "השמ" ו"משה" משתקפים זה בזה

דברים

לכל איש יש שם ובכל איש יש השמ.

​חשק יהוה בכם מאהבת יהוה אתכם

ואתחנן

חגיגת האהבה נמשכת. אתמול, בפרק ו, התבשרנו לראשונה כי חובה עלינו לאהוב את יהוה. היום מתברר לנו לראשונה שיהוה אוהב אותנו. לא זו בלבד אלא שהוא אף חושק בנו. ממש בא לו עלינו. הוא בכלל לא אוהב את כל העמים האחרים

הקדוש ברוך הוא אנחנו אוהבים אותך

ואתחנן

בפרק היומי שלנו ממציא משה את הפטנט הגאוני של אהבת אלוהים

נביאי השקר הלבן ונביאי השקר השחור

ראה

כל הנביאים והנביאות הם נביאי שקר המדברים בשם אֵלות ואֵלים דמיוניים

​מחלנים כרם

שופטים

אלו יחסלו את אלו בככר מלכי ישראל

כי תצא

הדרשה המופיעה כאן התפרסמה לראשונה לפני כשלושים שנה ב"מעריב"

פסטיבל ה"הקהל" האחרון של משה (חלק א)

נצבים

אטביל חצוצרה בירדן ואמות ואוסיף ללכת

וילך

ארבעים שנה הקהיל משה את בני ישראל בעזרת חצוצרת הפלא

למה עיקל אלוהים למשה את החצוצרות ואת המגאפונים?

וילך

בחצות לילו האחרון של משה ייכנסו אנשי ההוצאה לפועל לאוהלו ויעקלו את חצוצרות הזהב

לא בשמים הריקים היא ולא בעולם הבא שמעולם לא היה ולעולם לא יהיה

וילך

ביומו האחרון, יום הולדתו המאה ועשרים, עושה משה הכל כדי לשכנע אותנו שהוא לא אל

האזינו האזינו: יהיה רע!

האזינו

"יהיה רע", מתפלל חיים גורי בשירו "רע",

​מירושלים לפילדלפיה ומפסיון לנבו

האזינו

כשנולדתי בירושלים באביב תש"י התקיים בי הפסוק צוּר יְלָדְךָ תֶּשִׁי וַתִּשְׁכַּח אֵל מְחֹלֲלֶךָ

​אלהים הוא אשתו של משה, ומשה הוא היפה בנשותיו של אלהים (פרשת "וזאת הברכה" חלק א)

וזאת הברכה

לו הייתה "האזינו" הפרשה האחרונה בתורה היינו מאבדים כל תקווה.

מעוניינ/ת בחומרים נוספים ועדכונים?
בואו נשמור על קשר:

מכון שיטים ארכיון החגים הקיבוצי

טל: 04-6536344

מייל : machon@chagim.org.il

קיבוץ בית השיטה 1080100

ע"ר מס 58-0459212

  • Facebook - Black Circle
  • YouTube - Black Circle