מקורות והגות
Heading 6
גזירה שהציבור לא יכול לעמוד בה
תלמוד בבלי, מסכת בבא בתרא, דף ס', עמוד ב'
תנו רבנן: כשחרב הבית בשניה, רבו פרושין בישראל שלא לאכול בשר ושלא לשתות יין. נטפל להן ר' יהושע, אמר להן: בני, מפני מה אי אתם אוכלין בשר ואין אתם שותין יין? אמרו לו: נאכל בשר שממנו מקריבין על גבי מזבח, ועכשיו בטל? נשתה יין שמנסכין על גבי המזבח, ועכשיו בטל? אמר להם: אם כן, לחם לא נאכל, שכבר בטלו מנחות! אפשר בפירות. פירות לא נאכל, שכבר בטלו בכורים! אפשר בפירות אחרים. מים לא נשתה, שכבר בטל ניסוך המים! שתקו. אמר להן: בני, בואו ואומר לכם: שלא להתאבל כל עיקר אי אפשר - שכבר נגזרה גזרה, ולהתאבל יותר מדאי אי אפשר - שאין גוזרין גזירה על הצבור אלא אם כן רוב צבור יכולין לעמוד בה... אלא כך אמרו חכמים: סד אדם את ביתו בסיד, ומשייר בו דבר מועט... עושה אדם כל צרכי סעודה, ומשייר דבר מועט...
עושה אשה כל תכשיטיה, ומשיירת דבר מועט... שנאמר: (תהלים, קל"ז): "אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני תדבק לשוני לחכי" וגו'.
גזירה שהציבור לא יכול לעמוד בה |
אבל שתכליתו תיקון |
אזכרה מצוק |
הזיכרון היהודי |
חוש הזיכרון |
חירותה של המדינה תלויה בשוויון |
ישראל הנה יצירת מאות דורות |
מגילת האש |
על מה חרב בית המקדש? |
עשרה בטבת במקרא |
עשרה בטבת הוא מבחן מוסרי |
עשרה בטבת הוא תחילת המדרון |
קשה היא מכת הרעב |
שלושה ימי תענית בטבת |
שני סוגי צער ושני סוגי שמחה |