top of page

ספר שמות

בשלח

פרשת

לפני כשנה וחצי הגדיר מרן שלום כהן כעמלק את צבור חובשי הכיפות הסרוגות על כל רבניהם. היה זה בעיצומה של מערכת הבחירות לרבנות הראשית, כשגבר החשש שמא ייבחר חס וחלילה רב חובש כיפה סרוגה כרב הראשי של המדינה הציונית. 
בקישורית המצורפת ניתן לראות עין בעין את המרן המהולל, פטרונה הרוחני של ש"ס, מתייחס אל הציונים הדתיים כאל עמלק. מגבעתו, חליפתו ועניבתו של המרן הגאון משווים לו מראה טיפוסי של ראש ישיבה ליטאי חמור סבר וציניקן. הוא ניצב מאחורי הסטנדר, ב"מזרח", לפניו מעריצים בלתי נראים, שקופים, המגיבים בצחוקים משועשעים, מאחוריו ארון קודש שעל הפרוכת הכחולה שלו כתובת מזהיבה "זה השער לה` צדיקים יבואו בו". למרגלות הכתובת, משני צידי המרן, סוללת רבנים, שהבולט ביניהם הוא המרן הקודם שברגע זה ממש מביט עלינו מלמעלה.
כך, מלה במלה, דרש המרן של מטה כשמבטו נודד בין המרן של מעלה לבין המצחקקים השקופים:
"כתוב `כִּי יָד עַל כֵּס יָהּ מִלְחָמָה לַה` בַּעֲמָלֵק`, נכון? (המרן העליון מאשר) אמרו חכמים שאין הכיסא שלם כל עוד יש עמלק, אמרתי להם מה זה `כל עוד אין הכסא שלם`? – "כֵּס" זה כיפה סרוגה (בראשי תיבות), שומעים?! (צחקוקים) - כל עוד יש כיפה סרוגה אין הכיסא שלם! זה עמלק!!... (פסקני ביותר) מתי יהיה הכסא שלם? - כשאין כיפה סרוגה!!!" 
בנקודה זו צוחקים שני המרנים, וצחוקם נמהל בצחקוקי השקופים ובמחיאות כפים. כשמשתרר שוב שקט פונה המרן התחתון אל המרן העליון כממתיק סוד ואומר: "אנחנו מסכנים אם יהיה לנו רב משלהם (כלומר רב עם כיפה סרוגה), אני אמרתי את זה לאבא שלו (הכוונה לרב מרדכי אליהו) על יד דרוקמן וכל אנשי עמלק ... זה מה שיש לנו עכשיו... הם לא מתביישים... שמעתם? - שלחתי להם מכתב שאם יצביעו נגד אז... אז... אתם... אתם... (פאוזה)... כלום... (פאוזה) אלה יהודים אלה?!?..." (צחוקים מתגברים... המסך יורד). 
הדרשה הגאונית הזאת מושתתת על מדרש עמוק המופיע במקורות חז"ל רבים לפסוק "כִּי יָד עַל כֵּס יָהּ מִלְחָמָה לַיהֹוָה בַּעֲמָלֵק " (שמות יז יו). הצירוף " כֵּס-יָהּ" מורכב משתי מלים חצויות ושבורות - המלה "כֵּס" היא חלק מ"כסא", והמלה "יָהּ" היא חלק מ"יהוה". חלקיות זו תישאר כל עוד יישאר עמלק. כשם שהשלם הוא איחוד כל החלקים כך השלום הוא איחוי כל המחלוקות. לפיכך, אומר הדרשן המקורי, רק כאשר יימחה זכר עמלק יהיו הכסא ויהוה שלמים. רק אז תיפסק המחלוקת ויבוא שלום עלינו ועל כל ישראל ועל כל יושבי תבל.
נותר רק לברר מיהו העמלק שמונע מאתנו את השלמות ואת השלום, ואיך בדיוק מוחים את הזכר העמלקי הזה? 
-----------------------------------------------
מבין רבבות האזכורים של המושג "עמלק" בספרות הרבנית בולטים שני מסלולי משמעות. האחד מתאר את עמלק כעם שלילי המאיים על "עם ישראל". האחר רואה בעמלק את הרוע בכלל ואת יצר הרע המיני בפרט. 
אינספור מדרשים חרדיים מייצגים את הגישה הזאת. הנה אחד מהם המיוחס לרבי נחמן מברסלב: "עֲמָלֵק טִמֵּא אֶת יִשְׂרָאֵל בִּפְגַם תַּאֲוַת נִאוּף, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ", בְּחִינַת מִקְרֵה לַיְלָה, חַס וְשָׁלוֹם, שֶׁבָּא עַל יְדֵי בְּחִינַת עֲמָלֵק... שֶׁעַל יְדֵי זֶה בָּא, חַס וְשָׁלוֹם, טֻמְאַת הַתַּאֲוָה הַזֹּאת, וְזֶה בְּחִינַת מִלְחֶמֶת עֲמָלֵק".
הדמון (השֵׁד) העמלקי מביא לידי אוננות, ו"עבירת" האוננות נחשבת לעבירה החמורה ביותר - "אין לך דבר שעומד בפני התשובה, חוץ מהוצאת שז"ל (שכבת זרע לבטלה) שאמרו בפירוש בספר הזוהר שאין לו תקנה..." "...בחטא הוצאת שז"ל רחמנא ליצלן נכללו שלש העבירות החמורות בתורה - עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים..."
עד כדי כך חמור טרור השז"ל העמלקי שאחד מגדולי הרבנים רואה בו את החטא הבלעדי שהביא לשואה. ששת המיליונים נטבחו כתוצאה ישירה מכך ש"נתרבו פושעים מורדים המשחיתים זרעם רחמנא ליצלן... עד שעלה קיטרוג הגדול בעוונותינו הרבים ונמסרנו בידי ארור עמלק ימח שמו להשמיד ולהרוג ולאבד... " מדרש מצמרר זה סוגר את המעגל כשהוא מפגיש בין העמלק הנאצי לבין העמלק היצרי. 
תפיסת הנאצים כעמלק היא המשך ישיר של התפיסה המוכרת יותר של עמלק כעם צורר. בעקבות העם העמלקי שתקף את בני ישראל במדבר אנו פוגשים עמים צוררים רבים, אך חברי מועדון עמלק אינם רק עמים צוררים, אלא גם קבוצות צוררות בתוך העם היהודי. פעם דברו על השמאלנים כעל עמלק, כמו גם על הרפורמים ועל החילוניים ועל הציונים. לפני שנה וחצי הכניס המרן גם את הכיפות הסרוגות למועדון העמלקי ועוד היד נטויה. 
אך למרות החרדה שחרדים החרדים מפני הגויים והיהודים הצוררים, הם הרבה יותר חרדים, לדעתי, מפני היצר המיני הצורר אותם בכנפי תשוקתו. חרדה מגרה זו מלוה אותם בשוכבם ובקומם ובלכתם בדרך, והם הוגים בה יומם ולילה. הכל באשה ערוה - לא רק קולה וניחוחה וצוארה וידיה וחמוקיה וכפות רגליה, אלא כל זֵכֶר אשה הוא זֵכֶר עמלק. שלא לדבר על כל הגברים המדליקים והארורים החשודים במשכב זכור (את אשר עשה לך עמלק)... 
------------------------------------------------------------------
יש, אם כך, במקורותינו הרבה מאד תשובות לשאלת "מיהו עמלק?", ואחת מהן, כפי שראינו, היא חידושו של המרן בעל המגבעת הליטאית. "עמלק", קובע בעל המגבעת, "זה כיפות סרוגות, וכדי להביא את השלמוּת יש להמיר את הכיפות הסרוגות במגבעות ליטאיות"... 
אני, בניגוד לדעת המרן, המרתי את כיפתי הסרוגה בכיפת השמים, ואף מגבעת לא כפויה עליי כגיגית. משום כך אני מרשה לעצמי לחדש את הפירוש הבא למדרש על הפסוק "כִּי יָד (עמלק) עַל כֵּס יָהּ": עמלק הוא דֶמון (שֵׁד) חרדי הירא את היצר המיני, ואילו העמלקיות היא חרדה (פוביה) חרדית רבנית מפני האֶרוס הקדוש. כל עוד לא יוריד העמלק החרדי את ידו החזקה מ"כֵּס יָהּ" תימשך החציצה המתסכלת בין הכֵּס הקדוש וכֵּס האֶרוס. חציצה זו אינה אלא מחיצת ברזל כואבת בין פלג גופם העליון של החרדים והחרדיות לפלג גופם התחתון... 
אז למה הכיפות הסרוגות הם עמלק? – כי למרות המגמה הרבנית החרד"לית (חרדית לאומית) המנסה להחדיר בחוגי הכיפות הסרוגות את הפוביה החרדית מפני המיניות, הם נעשים דומים יותר ויותר לחילוניים המופקרים. כל הפתיחות המופקרת הזאת של "הבית היהודי" הפותח את דלתו לחילוניים סקסיים (אלי אוחנה) ולחילוניות סקסיות (אילת שקד) הופכת את הכיפות הסרוגות לעמלק ; כל הפריצות של חייליהם המתהוללים וחיילותיהם המתהוללות הופכת את הכיפות הסרוגות לעמלק ; כל הסובלנות הבלתי נסבלת של רבניהם להומואים ולסביות הופכת את הכיפות הסרוגות לעמלק ; כל הפמיניסטיות החצופות שלהם, וכל ה"דתיות" הלומדות גמרא וקבלה בגילוי ראש, הופכות את הכיפות הסרוגות לעמלק ; כל ההורמונים המתפקעים והלהט הלהט"בי הופכים את הכיפות הסרוגות לעמלק, והם, מופקרים שכמותם, אפילו לא מתנצלות... 

 

הגאון רבי שלום כהן: חובשי הכיפות הסרוגות הם עמלק

למה חובשי הכיפות הסרוגות הם עמלק? (שמות יז)
bottom of page