top of page

פרשות נבחרות - ארי אֵלון

ספר בראשית

בראשית

בראשית ברא אדם את אלהים שברא את השמים ואת הארץ

אדם ריבוני הוא ריבונו של עצמו. אין לו ריבון בעולמו, ואין הוא ריבון בעולמם של אחרים. אדם רבני עושה לו רב. הרב עושה לו אלוהים. נקודת המוצא 

בראשית

בראשית ברא אלהים באופוריה מוחלטת, בסוף טבע יהוה במבול של דכאון

בראשית היה אלהים באופוריה מוחלטת - "וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה וְהִנֵּה טוֹב מְאֹד"[1]. בסוף שקע יהוה בדכאון עמוק – "וַיִּנָּחֶם יהוה כִּי עָשָׂה אֶת הָאָדָם בָּאָרֶץ וַיִּתְעַצֵּב אֶל לִבּוֹ"[2].

בראשית

אם תרצו אין זו אגדה רבנית, אלא מיתולוגיה ריבונית

בסופו של דבר נגיע לבראשית ונטעם מעץ הדעת של עורכת ספר בראשית שעיצבה משני ספורי הבריאה סימפוניה דרמטית בת שלושה חלקים המתפרשת על פני 

נח

נח הנחנח

"וְנֹחַ מָצָא חֵן בְּעֵינֵי יהוה"[7] - איזה פסוק מעצבן... – את כל היקום מחליט האל הקפריזי והמדוכא למחות מעל פני האדמה – נשים, גברים, זקנים, ילדים, ילדות, כלבים, צפורים, 

לך לך

אברהם מנתץ אלילים בגן ילדים

עוד לפני שהתחלתי לקרוא כבר ידעתי לדקלם את האגדה על אברהם מנתץ האלילים, [1] שהייתה ההצגה הטובה ביותר בגן שלי. פעמים רבות הצגנו את הלהיט על בוטיק האלילים 

לך לך

רווחיו המפוקפקים של הטייקון העברי הראשון

הדבר המשמעותי הראשון שעשה אבינו אברהם לאחר עלייתו לארץ ישראל היה לרדת ממנה

וירא

ישמע אל

הגר הייתה שפחתה של שרה, והייתה חלק מן הרכוש שעשה אברהם במצרים. כשפחת שרה היא ניתנה לאברהם והרתה לו

וירא

הצחוק הנורא של פרשת וירא

התנ"ך לא מצחיק. רק שתי דמויות צוחקות בו. הצוחק הראשון הוא אברהם והצוחקת האחרונה היא שרה

חיי שרה

אקרא לסערה ואשאל את פיה - היכן נעורי? (הרהורים על יצר הארוס הטוב)

בפרשה הקודמת ("וירא") דוכאו נעוריהם של הנער ישמעאל ושל הנער יצחק

חיי שרה

בני, מה עשה לך אביך?

ברגע שהופיע יצחק לפני שרה, היה לה ברור, שאברהם עשה בו מעשה איום ונורא

חיי שרה

עד עצם היום הזה מתגלגלת צעקת שרה בחלל הר הבית

ברגע שראתה את יצחק ידעה שרה שאברהם ביצע בו פשע איום ונורא

תולדות

רבקה הדרשנית דורשת מיהוה את המדרש האנושי הראשון

חוה היא האדם הראשון שקרא בשם יהוה

תולדות

ויאהבה (יצחק מצחק את רבקה אשתו)

יצחק הוא הגבר היחידי בכל התנ"ך שמתואר גם כאיש אוהב

ויצא

חלום הסולם הציוני שהפך לסיוט רבני

עד המהפכה הציונית נאלצו היהודים לרחף בשמים כמו בציורים של שאגאל

ויצא

האדמו"ר הכופר

רבי יעקב הכופר הוא האדמו"ר של קהילת ההומלסים "שער השמים"

וישלח

דינה בת לאה – זונה בת זונה

על שם יציאתה נקראת דינה בת לאה

וישלח

אשליית המזרח התיכון החדש (מבוא לפרשת הטבח בשכם)

פרשת "וישלח" היא הפרשה השלישית בטרילוגיה על יעקב ועשיו

וישב

פה נקברה דינה בת ה-17 שחוסלה על ידי עשרת אחיה ב"מבצע במרמה ג"

זמן קצר לאחר הטבח והביזה בשכם חזרו בני יעקב אל זירת הפשע

וישב

תמר אשת אש

החל מכניסתה של תמר לחייו של יהודה נוצר ביניהם מתח ארוטי

מקץ

כנים אנחנו

המלה "כנים" מופיעה חמש פעמים בפרק היומי שלנו

ויגש

"יֹוסף יהוה עליכם" – תמצית הקפיטליזם החזירי המתנוסס על דגל כתונת הפסים והכוכבים

החינוך הדתי/ציוני/סוציאליסטי (מחקו את המיותר) שקיבלנו

ויגש

ויגש אליו יהודה הרמאי

עיון בפוסטים רבים שהועלו היום ב929 ובתתקכט ממחיש

ויחי

החנוט היפה ביותר בכל הזמנים

כשמת ישראל ציוה יוסף את הרופאים לחנוט אותו

ספר שמות

שמות

אסורה נא ואראה את האסור הזה

עקיבא היה רועה את צאן כלבא שבוע, וינהג את הצאן אחר המדבר ויבוא אל הר האסור. ותרא בת כלבא שבוע שהוא צנוע ומעולה, וַתֵּרָאֶה אליו מתוך הענן.

שמות

הדם של יהוה, הצוֹר של צפורה, והמטה הכללי

הדם הוא הנפש האלוהית, וכל טיפת דם אנושית וחייתית אינה אלא הפקדה אלוהית זמנית בבנק הדם של יהוה. למה מפקיד אותנו יהוה בבנק הדם שלו?

בא

למה הרג יהוה את אהובת יחזקאל בלילה הזה הלילה הזה הלילה הזה?

פעם בשנה, בשחר, אור לארבעה עשר בניסן, מתייצב יחזקאל בשדה התעופה הסמוך לתל אביב

בא

למה אין אנו שוחטים את חד גדיא ומורחים את דמו על מזוזות ביתנו?

פולחן זבח פסח הוא פולחן עתיק שקדם שנים רבות לספור המומצא על יציאת מצרים ומכת בכורות. ביסודו היה זבח פסח ריטואל הגנה קדום של רועי צאן. במהלך ריטואל זה 

בשלח

למה חובשי הכיפות הסרוגות הם עמלק? (שמות יז)

לפני כשנה וחצי הגדיר מרן שלום כהן כעמלק את צבור חובשי הכיפות הסרוגות על כל רבניהם. היה זה בעיצומה של מערכת הבחירות לרבנות הראשית, כשגבר החשש שמא ייבחר

יתרו

עורי עורי, צפורה נחמדת, עורי עורי דברי שיר

צפורה היא "אשתו המוסתרת ביותר של המנהיג הגדול ביותר".

יתרו

יהוה יוצאת מהארון

בפרק יט יוצאים מהארון שני זוגות חבויים

משפטים

סבא דמשפטים והעלמה הנסתרת

אבא יקר, לפני שאתחיל להסתבך בתיאור מערכת היחסים המרתקת בין סבא דמשפטים והעלמה הנסתרת

תרומה

נר המתמיד

איך זה שכבר כמה ימים אנחנו מדברים על מקדש ועל משכן ועל ארון

תצוה

ונשמע קול אלישבע בבאה אל הקדש

התשמע קולי נדב שלי? התשמע קולי אהרן שלי?

תצוה

כולנו חילונים כי כולנו זרים

בשני הפרקים של היומיים האחרונים (שמות כט – ל) מופיעים לראשונה, אם כי לא בפירוש

כי תשא

סם תורה וקשר תפילין

כשהייתי בן חמש חזיתי בירידתו של משה מהר סיני היישר אל תוך מעשה העגל שהתחולל בבית הכנסת הגדול בירושלים

פקודי

האסטרונאוט האסור לענן משכן משה

משה נולד כאדם ומת כאדם, וכמעט כל חייו היה מקורקע ונטול כנפיים כאחד האדם

ספר ויקרא

ויקרא

קרבן הנדבה של אלישבע

שלשום למדנו את הפרק הראשון מתוך ספר "וַתִּקְרָא" – ספר הקורבנות של אלישבע

ויקרא

ותקרא אלי7

וַתִּקְרָא אֶלִי7 אֶל מֹשֶׁה וַתְדַבֵּר אֵלָיו מֵאֹהֶל מוֹעֵד לֵאמֹר: היום יום שמיני הארור, משה, שבו כלית את מלאכת הקמת המשכן, ובו ירד ענן יהוה לשכון 

צו

אלי 7 צו 8

החלטתי לשלוח לכם צו 8 כי בדיוק היום בעוד שבוע - בעיצומו של היום השמיני – עלולים בנינו ובנותינו להיות מוקרבים כעוֹלות על מזבח העַוְלות של יהוה אללה וגוד

שמיני

נדב ואביהוא עפים על עצמם

יהוה יושב שבעה על עצמו

שמיני

נפשי נשרפה באש כוחותינו

 היום יום השבעה הששי שאני יושבת לבדי על נדב ואביהוא, וכבר ששה ימים שאני קוראת אליך מאהל האבלות שלי, ועדיין אינך עונה

תזריע

אשה כי תזריע את עצמה

הצירוף "אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ" מתאר את המהפכה הגדולה של העתיד המתהווה לנגד עינינו

תזריע

נדה כנגד נדה

האשה שפכה את דמו של אדם הראשון ולכן היא טמאה בדם הנִדָּה

אחרי מות

אחרי מות אלוקים

פרשת "אחרי מות קדושים" היא פרשת הפוסט בר מצווה של אמונת חיי הסיזיפית

אחרי מות

אחרי מות שני בני אלישבע יהוה זקוק ליום כפור

מיד לאחר שהקריב את נדב ואביהוא שני בני אלישבע הבהיר יהוה למשה בארבע מילים מה בדיוק קרה לפני ולפנים

קדושים

פרשת הבר מצוה הקטלנית שלי

פרשת הבר מצווה היפה והאכזרית שלי היא פרשת "אחרי מות קדושים"

ספר במדבר

במדבר

Shoot Har Habayit

מדי לילה אני מפטרל עם קומץ סיירים חילוניים מזדקנים לאורך גדרות הביטחון האלקטרוניות

במדבר

כור יהוה, הכור העשיר והמסוכן ביותר בעולם

בפרקים הראשונים של "במדבר" נרשם רישום מסווג ביותר של מחנה בני ישראל – המחנה השמור ביותר בעולם. במרכז המחנה ממוקם הכור בעל הקרינה 

שלח

אם ירצה ה' נתפגר במדבר ואם תרצו - "הננו ועלינו!"

בשולי סיפור המרגלים הידוע מופיע סיפורם המודחק של המעפילים. מיד לאחר שהתבשרו בני דור המדבר כי לא יזכו להגיע לארץ ישראל, הם הודו בחטאם והביעו חרטה מלאה. למחרת עלו 

שלח

לא שובר שתיקה ולא מוציא דיבת הארץ רעה

מחכה למרגלים בעמדת תצפית -

בין הקו הירוק והקו הסגול –

קרח

כשהקצף עולה לו לראש מחסל יהוה את עמו הנבחר

אתמול, כשעלה לו הקצף לראש, החליט יהוה לחסל את עמו הנבחר

חקת

אלהים הוא רוח תזזית המתזזת באחוזי רוח תזזית

מעשה בהומאניסט אחד שבא אל פרופסור ליבוביץ ואמר לו

חקת

כיפות סלע סרוגות

המורֶה סלע קיומנו (שם בדוי), המחנך שלי מכתה ב1, היה הראשון שגרם לי להיות מורֶה. כשהייתי ממרה את פיו הוא היה מורֶה לי להושיט קדימה את יד ימין, והיה מכה בסרגלו על אצבעותיי הקטנות ולוחש "אֵלון מַמְרֵה

בלק

רגע 1 (RAGE 1)

מחרתיים, כפי הנראה, יתחולל כאן צונאמי של זעם אלוהי

בלק

האם הרבנים הקדושים הם בעלי שיטה או בעלי קֶרִי?

בפוסט "פורנוגרפיה תלמודית או רומנטיקה נוסח יוספוס" שהעליתי כאן היום

פנחס

לך תמות, משה, עלה אל הר העברה הזה ולך תמות

וַיֹּאמֶר יְהֹוָה אֶל מֹשֶׁה: "לך תמות, משה, עלה אל הר העברה והזעם שלי, ולך תמות!

פנחס

אני הולך למות, יהוה, ואתה הולך לכל הרוחות

וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה אֶל יְהֹוָה לֵאמֹר: אני הולך למות, יהוה, ואתה הולך לכל הרוחות והשדים

מטות

השמדת המינדיאנים בארצות "הברית הישנה"

פרק לא בספר במדבר הוא הפרק האכזרי והמצמרר ביותר מכל 929 פרקי התנ"ך

מסעי

ויסעו מקברת התאוה ויחנו במדבר סין. בחמסין

בדיוק היום לפני 47 שנים, בכ"ח בתמוז תשכ"ח (24.07.1968), בשבוע של פרשת אֵלֶּה מַסְעֵי בְנֵי יִשְׂרָאֵל

ספר דברים

דברים

בכל איש יש "השמ" ו"משה" משתקפים זה בזה

לכל איש יש שם ובכל איש יש השמ.

דברים

קיצור תולדות אלוהים

על שלושה דברים העולם האלוהי עומד - על "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים", על "אָנֹכִי יְהׂוָה אֱלֹהֶיךָ" ועל "וַיֹּאמֶר יְהׂוָה אֵלַי".[1]כל דִּבֵּר משלושת הדברים המכוננים הללו הוא בן שלוש מלים. 

דברים

קיצור תולדות אלוהים

על שלושה דברים העולם האלוהי עומד - על "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים", על "אָנֹכִי יְהׂוָה אֱלֹהֶיךָ" ועל "וַיֹּאמֶר יְהׂוָה אֵלַי".[1]כל דִּבֵּר משלושת הדברים המכוננים הללו הוא בן שלוש מלים. 

ואתחנן

חשק יהוה בכם מאהבת יהוה אתכם

חגיגת האהבה נמשכת. אתמול, בפרק ו, התבשרנו לראשונה כי חובה עלינו לאהוב את יהוה. היום מתברר לנו לראשונה שיהוה אוהב אותנו. לא זו בלבד אלא שהוא אף חושק בנו. ממש בא לו עלינו. הוא בכלל לא אוהב את כל העמים האחרים

ואתחנן

הקדוש ברוך הוא אנחנו אוהבים אותך

בפרק היומי שלנו ממציא משה את הפטנט הגאוני של אהבת אלוהים

ראה

נביאי השקר הלבן ונביאי השקר השחור

כל הנביאים והנביאות הם נביאי שקר המדברים בשם אֵלות ואֵלים דמיוניים

שופטים

מחלנים כרם

כי תצא

אלו יחסלו את אלו בככר מלכי ישראל

הדרשה המופיעה כאן התפרסמה לראשונה לפני כשלושים שנה ב"מעריב"

נצבים

פסטיבל ה"הקהל" האחרון של משה (חלק א)

וילך

לא בשמים הריקים היא ולא בעולם הבא שמעולם לא היה ולעולם לא יהיה

ביומו האחרון, יום הולדתו המאה ועשרים, עושה משה הכל כדי לשכנע אותנו שהוא לא אל

וילך

למה עיקל אלוהים למשה את החצוצרות ואת המגאפונים?

בחצות לילו האחרון של משה ייכנסו אנשי ההוצאה לפועל לאוהלו ויעקלו את חצוצרות הזהב

וילך

אטביל חצוצרה בירדן ואמות ואוסיף ללכת

ארבעים שנה הקהיל משה את בני ישראל בעזרת חצוצרת הפלא

האזינו

האזינו האזינו: יהיה רע!

"יהיה רע", מתפלל חיים גורי בשירו "רע",

האזינו

מירושלים לפילדלפיה ומפסיון לנבו

כשנולדתי בירושלים באביב תש"י התקיים בי הפסוק צוּר יְלָדְךָ תֶּשִׁי וַתִּשְׁכַּח אֵל מְחֹלֲלֶךָ

וזאת הברכה

אלהים הוא אשתו של משה, ומשה הוא היפה בנשותיו של אלהים (פרשת "וזאת הברכה" חלק א)

לו הייתה "האזינו" הפרשה האחרונה בתורה היינו מאבדים כל תקווה.

bottom of page